Prima pagină > Sfaturi pentru o viata sanatoasa > Invata cum sa slabesti!

Invata cum sa slabesti!


Jumatate din populatia Romaniei se confrunta cu problema surplusului ponderal, urmand de-a lungul vietii nenumarate cure de slabire, fara a obtine pe termen lung rezultatele scontate. Viata este plina de contradictii. Ne-ar placea ca lucrurile sa fie simple: bune sau rele, albe sau negre, sa nu fim chinuiti de grija alegerii intre diferitele nuante de gri.
 Ne-ar placea sa gasim solutia ideala, solutia cea buna: un singur tip de dieta, verificata, care sa ne faca sa slabim pana aproape de greutatea normala, intr-un timp scurt si cu cat mai putin efort de vointa din partea noastra. O astfel de dieta nu exista!
Cine slabeste usor?                                          
Succese terapeutice prin dieta au de regula persoanele a caror supraponderalitate este recent instalata, precum cei care s-au lasat de fumat, sportivii care au întrerupt activitatea sau persoanele care au suferit o trauma psihica importanta.
Acest numar mic de persoane sunt cele care au produs popularitatea unora dintre diete. Celor mai multi, insa, nu le ramane decat alternativa de a face repetate cure de slabire, viata lor fiind un permanent dezechilibru, atat pe plan fizic, cat si psihic, esuand adesea in stadiul de obezitate.
Supraponderea este, in marea majoritate a cazurilor, o stare cronica, generata in ani si ani de supraalimentatie, in conditiile unui consum energetic din ce in ce mai mic, datorat sedentarismului impus de progresele tehnologice.
Daca nu intelegi, nu reusesti…
Tratamentul excesului ponderal nu trebuie sa fie sinonim cu o dieta hipocalorica urmata timp de 3-4 saptamani. Elementul-cheie il reprezinta schimbarea comportamentului alimentar ce se poate realiza intr-un interval de 6-24 de luni, sub indrumarea medicului curant.
Fara ca sa intelegeti ce inseamna supraponderea sau obezitatea, ce rol joaca dieta, tratamentul medicamentos, efortul fizic, etc., curele de slabire nu pot fi stapanite pe termen lung. Este ca si cum am partcipa la un concurs de rodeo, ambitionandu-ne sa ne urcam la nesfarsit pe spinarea unui „animal furios” care ne arunca an tarana de fiecare data.
Cel mai important obiectiv si poate cel mai greu de realizat este oprirea cresterii în greutate. Acest lucru, este evident, nu se va obtine cu o cura de slabire. Aproximativ 20% dintre cei cu exces ponderal au sansa de a imblanzi „animalul furios” si de a reveni la o greutate rezonabila. O mare parte, din restul de 80%, esueaza datorita unei insuficiente întelegeri a bolii cu care se lupta.
Unii spun ca este imposibil sa te lupti cu o industrie. Dietele de tot felul, reprezinta o fateta a industriei care este „scaderea în greutate”. Este normal sa vinzi un aragaz, un set de cratite, un frigider sau un cuptor cu microunde si sa oferi ceva gratuit. Cum sfaturile sunt gratuite, nu de putine ori cadoul este reprezentat de o brosuricã cu diete celebre.
Dietele dau rezultate doar pe termen scurt
Permanent apar noi diete, iar motivul este foarte clar: dietele deja existente nu dau rezultate, desi, atunci cand au aparut se spunea ca functioneaza fara probleme.
Adevarul este unul singur: dietele nu dau rezultate pe termen mediu sau lung! Inceperea unei diete va plaseaza în mod automat in randul celor care nu vor reusi sa slabeasca. Ne simtim datori sa facem o scurta trecere în revista a celor mai cunoscute diete, multe dintre ele recomandate si astazi si prin diverse reviste din tara noastra. Fenomenul nu trebuie ocolit  ci, dimpotriva, abordat pieptis.
Cei ce doresc sa slabeasca trebuie sa stie ce se intampla cu organismul lor atunci cand urmeaza o cura de slabire, care sunt riscurile si mai ales care sunt rezultatele scontate din punct de vedere al greutatii. Doar dupa aceea, vor putea lua o decizie adecvata. In opinia noastra, diete restrictive de scurta durata trebuie evitate.
Dieta cu grapefruit
 Este o dieta monotona, cu un continut scazut in calorii, in care, pe langa fructul care ii da numele se mai permite ingerarea de legume si alte fructe. Pleaca de la premisa ca grapefruitul ar contine substante al caror efect duce la scaderea in greutate. Printre riscurile acestei diete se numara dezechilibrul acido-bazic, cresterea efectului unor medicamente.
Dietele disociate
In fiecare zi se consuma un singur tip de principiu alimentar. O varianta este aceea in care se consuma un singur tip de aliment in fiecare zi (de exemplu, varza). Actiunea se datoreaza imposibilitatii de a consuma un numar suficient de calorii pe baza unui singur aliment (de exemplu, carne sau fructe, varza, etc) diminuand apetitul alimentar.
Postul total
Presupune numai ingestia de apa. Exista posibilitatea producerii unor aritmii cardiace, risc de accelerare a manifestarilor gutei, producerea litiazei biliare .
Diete în care poti manca nelimitat cu exceptia unui principiu alimentar, de ex. dieta fara glucide
Principiul acestor diete este o alimentatie bogata în proteine (carne de vaca, de pui, peste, branza, lapte, etc.) si foarte saraca in carbohidrati (dulciuri, cartofi si fainoase). Efectele sunt spectaculoase in timp scurt, foamea disparand datorita productiei crescute de corpi cetonici. Reactiile adverse si riscurile sunt mari, mergand de la dureri de cap, ameteli, miros neplacut al transpratiei pana la consecinte grave pentru cei cu afectiuni renale sau cardiovasculare.
 Dieta cu grasimi
 Grasimile fiind satioase si neputand fi mancate in exces fara alte alimente duc la o scadere a apetitului. Dieta pleaca de la premisa ca eschimosii sunt slabi, desi mananca preponderent grasimi (nimeni nu vorbeste de efortul fizic pe care-l depun acestia zilnic, de conditiile climatice – frig, etc).
 Exemplele ar putea continua.
 Dietele, de tot felul, sunt in marea lor majoritate eficace: determina scaderea in greutate cu 2-5-10 kg, si aceasta intr-un timp foarte scurt. Sunt tentante: „pacatul” de a manca ani si zeci de ani in exces, de a nu face miscare, se corecteaza printr-un efort de vointa de 2-3 saptamani.
Care este elementul lor comun?
Recomanda, sub o forma sau alta, ingerarea unui numar foarte mic de calorii, in­­diferent in ce consta dieta, dar dezechilibrele create si necontrolate fac practic imposibila evitarea reingrasarii si chiar a depasirii greutatii initiale.
Dupa un dezechilibru, prin infometare, urmeaza un alt  dezechilibru, prin alimentatie in exces. Apoi o alta cura, alt dezechilibru si asa mai departe.
Este absolut paradoxal, cum multe persoane inteligente isi limiteaza procesul de gandire in privinta greutatii la un singur pas: daca vor manca mai putin decat de obicei, vor slabi. Nimeni nu vrea sa puna si o a doua intrebare.
Dupa ce voi renunta la cura de slabire cum va reactiona organismul meu la ingerarea unor ali­men­te care contin de doua sau de trei ori mai multe calorii decat pe perioada restrictiei alimentare? Este evident ca se vor ingrasa la loc.
Totusi…Cum putem slabi? 
Oare cele de mai sus inseamna ca regimurile dietetice hipocalorice ar trebui abandonate total?!  Nu. Nu vrem sa lasam sa se inteleaga ca diete sarace in calorii ar fi contraindicate sau ineficace. Ele trebuie incadrate insa intr-un program de scadere in gre­u­ta­te de lunga durata desfasurat cu un sprijin calificat din partea unei echipe complexe (medic nutritionist, internist, endocrinolog, cardiolog, psihiatru, etc.).
American Dietetic Association recomanda respectarea urmatoarelor criterii pentru indicarea unei diete restrictiv calorice:
– selectarea numai a persoanelor cu un IMC mai mare de 32 kg/m2;
– absenta oricaror comorbiditati sau stari patologice precum boli de inima, tulburari endocrine, boli hepatice sau renale, graviditatea, etc.;
– numai la persoanele care dovedesc o hotarare marcata de a-si schimba comportamentul alimentar si stilul de viata in general, pentru a obtine o scadere in greutate pe termen lung;
– numai pentru persoanele care inteleg in detaliu programul propus si mai ales au timpul necesar pentru a se implica atat in perioada de scadere ponderala cat si in perioada de mentinere a noii greutati.
Trebuie stiut ca o dieta restrictiva nu este niciodata primul pas in abordarea unui program de scadere in greutate care dureaza 12 luni – 24 luni. Daca pacientii nu urmeaza un program de scadere ponderala, ci diverse cure de slabire publicate in reviste, sunt expusi la numeroase riscuri: ulcer duodenal, depresie, tulburari de comportament alimentar, neregularitati ale ciclului menstrual, dezechilibre endocrine, crestere ponderala.
Pentru a putea stapani o cura de slabire trebuie, inca de la inceput, sa aveti raspunsuri la urmatoarele intrebari:
– Care sunt riscurile programului propus de medic asupra sanatatii?
– Cand începe si cand se termina cura de slabire?
– Sunt rezonabile obiectivele curei de slabire?
– Care sunt mijloacele de suport ale acestei încercari de reducere a greutatii corporale?
– A dat rezultate programul pe care ti-l propune medicul si in ce procente?
– Exista un program de mentinere a greutatii corporale in urma programului recomandat?
– Ce consum de timp si bani presupune?
 Exista o multitudine de motive medicale care duc la esecul curei de slabire. Aproape nici unul dintre acestea nu le veti gasi intr-o revista de popularizare. O ultima remarca: natura a facut ca nici o fiinta sa nu fie identica cu alta. Abordarea unui program de scadere in greutate va trebui sa respecte aceasta variabilitate si sa fie personalizat pentru fiecare in parte de catre medic, in functie de informatiile pe care pacientul trebuie sa le ofere in modul cel mai adecvat.

Dr. Fraga Paveliu, coordonator Centrul Medical Dr. Paveliu

Sursa: http://www.topsanatate.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: