Sa postim sanatos !


Postul este benefic pentru organismul uman, ajutand la detoxifierea acestuia. Perioadele de post de-a lungul anului au fost stabilite cu mare intelepciune, in fiecare sezon organismul avand nevoie de o perioada de repaus alimentar.

Orice aliment, chiar dacă este natural, lasa în organism unele reziduuri. Atunci cand mancam, organismul absoarbe ceea ce ii este necesar din mancare, apoi incearca sa se debaraseze de resturi. El nu poate face aceasta eliminare eficient atunci cand este mai mereu supraincarcat sau cand – asa cum este de cele mai multe ori cazul – mancarea pe care i-o oferim este greu digerabila. Reziduurile se acumuleaza atunci in diferite organe, dar mai ales in intestine, unde putrezesc, fiind astfel o sursa de dezechilibru si boala pentru întreaga noastra fiinta.

 Postul este in primul rand o perioada de disciplinare spirituala, care trebuie insotita insa de o alimentatie sanatoasa. Iata cateva sfaturi de care este bine sa tinem cont in aceasta perioada, si nu numai:

 ·          Astazi nu mai exista alimente nepoluate. Ce putem face este sa alegem intre variante foarte rele si mai putin rele.

·          Nu trebuie sa consumam produse prelucrate ce poarta eticheta „de post” si care inlocuiesc carnea (pateu, carnati, salam de soia, etc.).  Acestea sunt foarte procesate si contin foarte multe E-uri. Compozitia acestora este cam aceeasi: soia – de obicei modificata genetic, polifosfati, agenti de ingrosare, coloranti, conservanţi etc.

·          Nu cumparati alimente la care nu este prezentata lista ingredientelor, pentru ca de cele mai multe ori acestea ofera „surprize” neplacute.

·          Evitati sa consumati margarina.

·          Uleiul de masline este extraordinar pentru sanatate, insa trebuie sa avem mare grija atunci cand il cumparam, pentru ca este cel mai falsificat ulei din lume. Trebuie sa citim intotdeauna eticheta (s-ar putea sa nu fie ulei de măsline, ci de samburi de masline)! Uleiul recomandat este cel extravirgin presat la rece.

·          Uleiul de masline nu se foloseste la prajit pentru ca isi pierde toate valorile nutritive. Putetm folosi in schimb ulei de palmier nehidrogenat sau nerafinat (este mentionat pe eticheta produsului).

·          Sunt de evitat compoturile si gemurile (mai ales cele din comert) din cauza cantitatii mari de zahar care se afla in acestea. Sunt de preferat fructele crude sau compoturile facute in casa cu foarte putin zahar adaugat la fiert.

·          Desi gasim in comert tot felul de mancaruri de post gata preparate, in fast-food-uri sau hipermarketuri, este recomandat sa ne preparam singuri mancarea. Alimentele procesate sunt extrem de gustoase, dar nu au valoare nutritionala.  Astfel, noi mancam fara sa ne hranim (in plus acumulam si tot felul de toxine) si apoi ne imbolnavim.

·         Niciun aliment consumat de unul singur pentru o perioada indelungata de timp  nu este suficient pentru sanatate, de aceea este recomandata o dieta diversificata: leguminoasele – fasolea, soia boabe, mazarea, bobul, lintea – sunt o excelenta sursa de proteine; nuciferele – nuci, alune, seminte de dovleac etc. neprajite si nesarate –  conţin omega 3 si alti acizi grasi „buni”.  Nucile se pastreaza in coaja si se desfac doar inainte de consumare, altfel se oxidează!

·          Dieta noastra trebuie sa contina o cantitate foarte mare de legume si fructe cat mai putin sau deloc procesate termic.

 Perioada postului nu trebuie sa insemne neaparat o abstinenta de la mancaruri bune si hranitoare. Din contra, daca stim sa alegem alimentele potrivite, mesele noastre vor fi mereu gustoase si sanatoase.

 Pentru a veni in sprijinul dvs ne-am gandit sa va oferim o reteta de sezon, simpla si foarte gustoasa, mai putin intalnita in bucataria romaneasca:

 Tian de vinete si dovlecei servit cu hummus de sfecla rosie

 1 dovlecel + 1 vanata + 5-6 bucati ceapa  (taiate rondele de maxim 5 mm)
6-7 firisoare de cimbru verde
5-6 catei usturoi, taiati felii foarte subtiri
3 – 4 linguri ulei de masline + 2 lg apa sau supa
Hummus de sfecla: 1 sfecla mare (coapta) + 2 catei usturoi + sucul a 1 sau 2 lime + ulei de masline + 3 – 4 lg tahina (pasta de susan)

 Incingem cuptorul la 160 grade C. Asezam intr-un vas ceramic rondelele de vinete, dovlecei, ceapa, alternativ, succesiv;  din cand in cand strecuram si feliile subtiri de usturoi intre rondele.

 Presaram cu frunzulite de cimbru, fleur de sel, piper. Turnam uleiul de masline, acoperind cat mai mult din suprafata legumelor. Punem in tava 2 lg apa. Coacem in cuptorul incins (aproximativ 1 ora).

 Pentru a coace sfecla, o spalam bine, o ungem cu putin ulei de masline, o “imbracam” in folie de aluminiu si o coacem in cuptorul incins la 200 grade Celsius aproximativ 1 ora. Dupa o ora, lasam sfecla sa se raceasca putin, apoi o curatam de coaja si o taiem cubulete. Amestecam in blender sfecla, usturoiul, pasta de susan, zeama de lime si uleiul de masline (in functie de consistenta dorita), sare, piper.

 Punem in farfurie hummusul de sfecla, apoi un “fragment” de tian de dovlecei si vinete. Delicios!

 Sursa: http://www.medipedia.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: